install Adobe Flash Player on your Browser

ENTER

©CopyRight 2008 | Moga Islam Terus Bersinar™ ®Hakcipta terpelihara oleh Allah s.w.t

Doa-Doa

Harakah TranungKite tkodaily suarakampus Malaysiakini Metro NST jazeera jazeera

Follow Blog | Sini

Link Blog | sini:

Komen Blog | sini:

The Way Of Life | Alexander Litvinenko (Spy) ISLAM?

Alexander Valterovich Litvinenko adalah seorang pengintip Rusia yang berkhidmat bersama KGB dan pengantinya Perkhidmatan Keselamatan Persekutuan Rusia atau "FSB". Litvinenko dan beberapa pegawai lain FSB awam menuduh ketua mereka mengarahkan pembunuhan jutawan dan orang berkuasa Rusia, Boris Berezovsky.Litvinenko telah ditangkap Mac berikut atas tuduhan melebihi kuasanya di tempat kerja. Beliau telah dibebaskan pada bulan November 1999 tetapi ditangkap semula sebelum tuduhan sekali lagi ditolak pada tahun 2000. Dia melarikan diri bersama keluarganya ke London dan telah diberikan suaka politik di United Kingdom, di mana beliau menjadi seorang wartawan dan penulis.http://img.thesun.co.uk/multimedia/archive/00072/alexander_litvinenko_72414a.jpg

Pada masa di London Litvinenko menulis dua buku, Blowing Up Russia: Terror from Within dan Lubyanka Criminal Group, di mana beliau menuduh perkhidmatan rahsia Rusia menganjurkan pengeboman pangsapuri Rusia dan lain-lain perbuatan keganasan dalam usaha untuk membawa Vladimir Putin berkuasa. Beliau juga menuduh Putin mengarahkan pembunuhan wartawan Rusia Anna Politkovskaya.

Pada 1 November 2006 Litvinenko tiba-tiba jatuh sakit dan dimasukkan ke hospital akibat keracunan oleh radioaktif polonium-210 dan yang mengakibatkan kematiannya pada 23 November. Peristiwa yang membawa kepada keracunan dan kematian adalah satu perkara yang kontroversi, banyak teori yang berkaitan dengan keracunan dan kematian. Siasatan British ke dalam kematiannya menemui jalan buntu apabila permintaan mereka untuk ekstradisi Andrey Lugovoy dari Rusia yang mereka menuduh pembunuhnya gagal, mendinginkan lagi hubungan Rusia-United Kingdom.

Dua hari sebelum kematiannya, beliau memberitahu kepada ayahnya yang beliau sudah memeluk Islam. Akhmed Zakayev, Menteri Luar Chechen kerajaan dalam buangan yang tinggal di bersebelahan rumah Litvinenko dan menganggap dia "seperti saudara", katanya. "Dia membaca dari al-Quran hari sebelum dia meninggal dunia dan memberitahu isterinya serta keluarga bahawa dia mahu dikebumikan mengikut adat istiadat Islam".

Watch This:


0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

´